Russell diadalmaskodott Szingapúrban, miután Norris és Piastri összetűztek, így a McLaren megszerezte a konstruktőri bajnoki címet.


A Szingapúri Nagydíjat a Mercedes szerezte meg, miután George Russell sikeresen megőrizte az él pozícióját a pole-ból startolva. Ezzel szemben a McLaren háza táján ismét feszültség keletkezett, miután Lando Norris és Oscar Piastri ütközése a rajtot követően komoly belső konfliktust okozott. Ennek ellenére a csapat 3. és 4. helye bőségesen elegendő volt ahhoz, hogy biztosítsák a konstruktőri bajnoki címet.

A mezőny elkerülte az esőfutamot, mivel bár a délelőtt folyamán időnként cseperegtek az esőcseppek, egy órával a rajt előtt a csapadék véglegesen elállt. Az első körökben, a pálya egyes szakaszain még mindig láthatóak voltak a nedves foltok, ennek ellenére minden versenyző slick gumikat választott a rajthoz. A lágy és közepes gumikeverékek kiválasztásában azonban változatosság mutatkozott a rajtrácson. Az első hét helyről induló versenyző közül csupán Verstappen döntött a lágy gumik mellett, remélve, hogy a jobb tapadásával el tudja kapni a pole pozícióból induló Russellt a rajtnál.

Ez a számítás nem vált be; Russell remek rajtot vett, és ő volt az első, aki befordult az 1-es kanyarba, míg Verstappen a nyomában haladt. A rajt legizgalmasabb pillanatai azonban a két McLaren között zajlottak. Norris fantasztikusan kezdett, és gyorsan lehagyta Antonellit, így a 2-es kanyarban már csapattársa, Piastri mellett találta magát. A 3-as kanyarban Norrisé volt a belső ív, és néhány másodperc alatt két ütközést is elkönyvelhetett: először Verstappen Red Bulljának hátsó kerekéhez ért hozzá egy kicsit, ami miatt az első szárnyának véglapján apró sérülés keletkezett, majd a jobbján lévő Piastrival is koccantak a kerekeik.

A két McLaren ütközéséből az ausztrál húzta a rövidebbet, a külső íven, a fal mellett lökést kapva kénytelen volt engedni, így Norris átvette tőle a harmadik helyet. Mögötte Leclerc, Antonelli, Hamilton és Hadjar következett.

Piastri kifejezte, hogy elégtelennek tartja, amiért Norris ütközés árán előrébb került, és jelezte a csapatának, hogy érdemes lenne lépéseket tenniük az ügyben. Valószínűleg abban reménykedett, hogy Norrist visszahelyezik mögé. "Ez nem volt éppen a csapat szellemének megfelelő" - fogalmazott egyik panaszában.

Az ütközést alaposan megvizsgálták a felügyelők, de végül arra a következtetésre jutottak, hogy nincs szükség semmiféle intézkedésre. Hasonló döntésre jutott a McLaren belső vizsgálata is, ahol a mérnök közölte Piastrival, hogy nem lesz csere a két autó között. Az ausztrál versenyző ezt igazságtalannak érezte, és a futam során folyamatosan frusztrált hangnemben kommunikált. Ekkorra már néhány másodpercre nőtt a különbség a két autó között, és úgy tűnt, Norris volt az, aki gyorsabb tempót tudott diktálni a pályán.

Russell a verseny elején néhány másodperces előnyre tett szert, Verstappen pedig nem tudta megközelíteni őt, még a lágy gumik használata mellett sem. Azok gyorsabb kopása idővel inkább hátrányt okozott a holland versenyzőnek, így ő volt az élmezőnyből az első, aki a bokszba hajtott.

A kerékcsere során alkalmazott egyetlen taktikai lépés bizonyult a legjobbnak, ami nem befolyásolta a mezőny első harmadának sorrendjét, viszont a McLaren csapatán belül újabb feszültséget szült. Norris, aki előrébb haladt, elsőbbséget élvezett a kiállás során, de mérnöke felvetette, hogy mit szólna ahhoz, ha a hátrébb lévő Piastrit hívnák ki először, hogy az ausztrál kényelmesen Leclerc előtt maradhasson. Norris azonban határozottan elutasította ezt az ajánlatot, és ragaszkodott ahhoz, hogy megőrizze elsőbbségét.

Piastri egy körrel később érkezett a bokszba, ám a kiállása nem alakult kedvezően; a bal hátsó keréknél fellépett probléma miatt 5,2 másodpercig vesztegelt. Ennek ellenére sikerült megtartania a pozícióját Leclerc előtt, viszont a Norrisszal való lemaradása már a tíz másodperces határt is átlépte.

Bár az első hármas látótávolságban volt egymáshoz képest, a verseny utolsó harmadába fordulva Russellnek továbbra sem kellett a visszapillantóját figyelnie, sőt Verstappen egyre inkább szenvedni kezdett, a lefelé váltásokra panaszkodott, és néhány kisebb hibát is elkövetett. Amikor lekörözöttek csoportját érték utol, Norris megérkezett közvetlenül a holland mögé, de hosszas üldözés után sem tudott előzni, és lassan Piastrit is magukra húzták - de végül ebben a sorrendben is futottak be.

Az élcsapatok sora végén, a hetedik pozícióban álló Hamilton utolsó erőfeszítésekkel próbálkozott valami újjal: pozícióveszteség nélkül váltott friss lágy gumikra, ami jelentősen javította tempóját. Hamarosan felzárkózott Leclerc mögé, akit sikeresen meg is előzött. Ekkor azonban Antonelli ellen indított támadása során komoly fékproblémák léptek fel, ami miatt jelentősen lelassult. Végül Alonso előtt, a hetedik helyen érkezett célba. A pontszerzők között Bearman és a kizárás után a mezőny végéről rajtoló Sainz is helyet kapott.

Montreal után Russell idén második, összességében pedig ötödik győzelmét ünnepelhette, míg Verstappen az utóbbi időszakban tartott nyerőszériáját egy második hellyel folytatta. A dobogós helyezést Norris is megcsípte, aki Piastrit egy hellyel megelőzve három pontot csökkentett hátrányán, ami így jelenleg 22 pontra csökkent.

Ennél is fontosabb viszont, hogy ezzel a 3. és 4. hellyel a McLaren bebiztosította a 2025-ös konstruktőri világbajnoki címet, amit két hete Bakuban még elszalasztott. A Mercedesnek és a Ferrarinak is volt még esélye életben tartani a harcot, ehhez viszont több mint 30 ponttal többet kellett volna szerezniük ezen a futamon, mint a wokingiak. A McLaren ezzel két egymást követő évben lett konstruktőri bajnok, 1990-91 óta nem történt ilyen velük, összességében pedig 10. címüket szerezték, ezzel megelőzték a Williamst és egyedül állnak az örökranglista második helyén, a 16-tal rendelkező Ferrari mögött.

Related posts