A Tesla komoly visszaesést szenvedett el Európában.


Bezuhantak a Tesla európai eladásai áprilisban. A presztízsveszteség mellett az amerikai elektromosautó-gyártónak egyre erősödő versennyel kell megküzdenie a kontinensen.

A Tesla áprilisban 7,2 ezer autót adott el Európában, ami 49%-os visszaesést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva - idézi a CNBC az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által közzétett statisztikákat.

A Tesla értékesítése úgy tűnik, hogy szembemegy a piaci trendekkel, hiszen egy erőteljes gazdasági fellendülés idején tapasztalható meredek visszaesést mutat. Érdekes módon, az elektromos járművek eladásai áprilisban éves szinten 34,1 százalékkal emelkedtek, ami a piacon zajló dinamikák ellentmondásos mivoltát hangsúlyozza.

A Tesla márkája és hírneve tavaly jelentős visszaesésbe került, amelyet elsősorban Elon Musk vezérigazgató provokatív megnyilvánulásai és politikai szerepvállalása idézett elő.

Németországban például a szélsőjobboldali AfD párt támogatójaként jelent meg Musk a nyilvánosság előtt. De ezen túl skandináv munkáscsoportokkal is összeütközésbe keveredett.

Elon Musk körülbelül 300 millió dollárral támogatta Donald Trump elnöki kampányát, majd az új kormányzatban a szövetségi ügynökségek leépítésére tett javaslatok élharcosa lett. E lépésekre reagálva Európa-szerte demonstrációk robbantak ki a Tesla kereskedések előtt, jelezve a társadalmi feszültségeket és a közvélemény aggodalmait.

A fent említett körülmények következtében a Tesla január és április között körülbelül 40 százalékos csökkenést tapasztalt az értékesítési számaiban.

Bár a gyártó idén piacra dobta a Model Y sportkocsijának továbbfejlesztett változatát, a teljes autópaletta továbbra is öregszik, és eddig nem mutattak be új tömegpiaci ajánlatot.

A belső feszültségek mellett a Tesla-nak szembenéznie kell a hagyományos autógyártók és az egyre agresszívebb kínai piaci szereplők fokozódó versenyével is.

Múlt heti adatok szerint a BYD először adott el több tisztán elektromos autót Európában, mint a Tesla.

Az európai vásárlók körében a hibrid járművek népszerűsége folyamatosan növekszik: az ACEA statisztikái alapján ez a szegmens a kontinens autópiacának több mint 35 százalékát képviseli.

A Tesla befektetői újabban megkérdőjelezik Musk elkötelezettségét a gyártó iránt - írja a CNBC. Ugyanakkor a vezérigazgató a Tesla legutóbbi eredménybeszámolóján azt mondta, hogy a DOGE vezetésével töltött ideje május végére jelentősen csökkenni fog.

A tech-milliárdos egy friss nyilvános előadás során hangsúlyozta, hogy a következő öt évben elkötelezetten áll a Tesla irányítása mögött.

Az európai elektromosautó-piacon meglepő módon a BYD és a Tesla pozíciója felcserélődött, annak ellenére, hogy a BYD-nek magasabb vámtételeket kell megfizetnie, mint versenytársának.

A JATO Dynamics adatai szerint a BYD európai értékesítési volumene áprilisban 359 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A növekedés egyik "motorja", hogy a vállalat agresszív terjeszkedési stratégiát követ világszerte.

Európában még a tavaly októberben bevezetett büntetővámok sem tudták megfékezni a BYD dinamikus növekedését, amely a Kínában készült akkumulátoros elektromos autókra vonatkozik.

A JATO szakértői úgy látják, hogy az áprilisi eladások tekintetében a két elektromosautó-gyártó közötti eltérés viszonylag csekély volt. Ugyanakkor a BYD sikerének, amely során megelőzte a Teslát az értékesítések terén, komoly következményei lehetnek a piacon.

A BYD a kontinensen már a hagyományos, jól ismert európai autómárkákat is túlszárnyalja. Franciaországban például sikerült megelőznie olyan nagy neveket, mint a Fiat és a Seat.

A JATO szerint mindez vízválasztó pillanatnak számít az európai autópiacon. Főleg úgy, hogy a Tesla évek óta vezeti az európai elektromosautó-piacot, míg a BYD csak 2022 végén kezdte meg hivatalosan a működését Norvégián és Hollandián kívül.

A BYD már a magyarországi üzemének termelésének megkezdése előtt jelentős növekedési szakaszba lépett, és a jövőben ez a létesítmény várhatóan az európai gyártás központi helyszínévé alakul.

"Európa központi csatatérré kezd válni a BYD és a Tesla között" - mondta a CNBC-nek Liz Lee, a Counterpoint Research társigazgatója. A régióban idén várhatóan nagyobb lesz az elektromos járművek piacának növekedése, mint Kínában, ahol már most is magas az elektromos járművek elterjedtsége.

A JATO adatai szerint az elektromos autók regisztrációja 28 százalékkal nőtt áprilisban, miközben a plug-in hibrid járművek üzembehelyezése 31 százalékkal emelkedett. Ezzel szemben a belső égésű motorral hajtott járműveknél csökkenést tapasztaltak.

A kínai autógyártók által készített elektromos járművek áprilisi regisztrációja figyelemre méltó 59 százalékos növekedést mutatott az előző évhez képest, és elérte a 15,3 ezer példányt.

Related posts