A velencei vasútállomás mosdója nemrégiben esett át felújításon, ám sajnos már egy hónapja zárva tart.


A Magyar Közlekedési Klub Facebook-oldalán hangot adtak véleményüknek Lázár János építési és közlekedési miniszter tízpontos közlekedési tervével kapcsolatban. Kritikájukban a klímás pótlóbuszos kezdeményezést "hasonló butaságnak" titulálták, mint a vasútállomások mosdóinak felújítására tett ígéretét. Ezt azzal indokolták, hogy Velencén a felújított mosdó mindössze egy hét után használhatatlanná vált.

Az építési és közlekedési miniszter Lázár János még januárban a Közlekedésinfó címmel hirdetett sajtótájékoztatón tízpontos vállalást tett. A bejelentések között szerepelt, hogy 20 perces késés után visszatérítik a jegyár felét, valamint felújítják a vasútállomásokon található összes mosdót.

A tárcavezető bejelentése szerint 2026. január 1-jére a MÁV-csoport és a Volán-csoport minden mosdóját felújítják, összesen 946 vasúti és 256 buszpályaudvaron található illemhelyet érintve. Az utasok, akik érvényes jeggyel vagy bérlettel rendelkeznek, ingyenesen vehetik igénybe ezeket a szolgáltatásokat. A közlekedési vállalat új, MÁV Plusz nevű alkalmazása a következő évben beléptetési funkcióval is bővül, hogy még kényelmesebbé tegye a mosdók használatát. Ezen kívül a tárcavezető vállalást tett arra is, hogy április 1-jétől állandó takarítószemélyzet fogja gondozni az Intercity járatok mosdóit, így biztosítva a tisztaságot és a kellemes környezetet az utasok számára.

Magyar Közlekedési Klub ezzel szemben arról számolt be Facebook-oldalán, hogy Velencén mindössze egy hétig volt használható az állomás mosdója, ami egy hónapja már "műszaki okokra" hivatkozva zárva van.

Kiemelték, hogy véleményük szerint a MÁV hálózatán nem elsősorban az állomási mosdók állapota jelenti a legfőbb problémát. Rámutattak, hogy az elmúlt másfél évtizedben számos állomáson, többek között uniós források segítségével, sikerült megújítani az illemhelyeket. Ahol viszont elhanyagolt vagy rossz állapotú mosdók találhatók, ott általában az épület egészének romos állapota is megfigyelhető, mint például Rákosrendező esetében, így érthető módon ez nem tekinthető elsődleges prioritásnak.

Sok helyen nem csupán a mosdók állapota aggasztó, hanem az is, hogy egyszerűen hiányoznak. Gondoljunk csak Kőbánya alsóra vagy Aquincumra, ahol egyáltalán nincsenek illemhelyek. Emellett számos regionális vasútvonalon az 1950-es évekből származó, pottyantós típusú mosdók "szolgálnak" minket, de ezek felújítása nem olyan egyszerű. Az új egységek telepítése pedig komoly előkészületeket igényel: közművek kiépítése, tervek kidolgozása és engedélyek beszerzése szükséges ahhoz, hogy végre egy tisztább és kényelmesebb megoldást biztosíthassunk az utazóknak.

A Magyar Közlekedési Klub kifejtette, hogy sürgősen szükség lenne egy átfogó szabályrendszer kidolgozására, amely meghatározná, hogy a vasútállomásokon hol és mekkora utasmosdóra van szükség. "Az sem világos, hogyan tud a MÁV elegendő pénzt és építőipari kapacitást mozgósítani érdemi tervezés és előkészítés nélkül, mindezt olyan rövid idő alatt" - hangsúlyozták.

A társaság Lázár János klímagaranciára vonatkozó vállalását is megkérdőjelezte, miszerint a nyári csúcsszezonban legalább 200 autóbusz áll majd rendelkezésre, amelyek erősítő járatként kísérik - vagy szükség esetén helyettesítik - a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat. A nyáron megváltott jegyeken pedig

A menetrendben fel van tüntetve, hogy amennyiben az adott viszonylaton nem áll rendelkezésre klímával felszerelt vonat, a MÁV-csoport ugyanolyan feltételekkel klímás erősítő buszjáratot indít.

Related posts