Miért ragadja meg annyira a gyerekeket a Minecraft lenyűgöző világa?


> A gyerekek órákig képesek elmerülni benne, saját virtuális világokat építenek - akár YouTube-tutorialok alapján, akár újságok és könyvek tippjeit követve, akár saját ötleteik és társaik tanácsai szerint.

> A pszichológusok szerint az állatkölykök is játék közben tanulják meg a túléléshez szükséges készségeket. Embergyerekek esetében az építés (várak, kunyhók, játékvilágok) az alapvető készségek elsajátításának egyik fő formája.

A "sandbox" játékok, mint például a Minecraft, különlegességükből adódóan nem csupán célkitűzésekkel dolgoznak, hanem a szabad alkotás és az önkifejezés határait tágítják. Ez a megközelítés különösen vonzó a fiatal, kreatív lelkek számára, akik szeretnék felfedezni saját fantáziájuk határait, és a világot a saját elképzeléseik szerint formálni.

> Kutatások szerint a játékstílus tükrözheti a játékos személyiségét. Például, akik családközpontú értékeket vallanak, gyakran otthonokat, kerteket, kerítéseket építenek a játékban is - akár tudattalanul.

A Survival (harcos) mód és a társas interakciók – mint például a barátokkal való közös online játék – különleges élmények sorát kínálják, amelyek kiegészítik az eddigieket: erősítik a kompetenciaérzést, izgalmas kalandokat kínálnak, és közösségi élményeket teremtenek. E játékok valóban virtuális találkozóhelyként is működnek. Azonban ezek a lehetőségek potenciális veszélyeket is rejtenek, mivel a virtuális és a valóságos világ határai elmosódhatnak. Éppen ezért a nehezített pályák kipróbálását inkább a nagyobb korosztályú gyerekeknek ajánlják.

> Az oktatásban is sokfelé használják a Minecraftot: például egyes iskolákban a Minecraft Education segítségével tanítanak nyelvet, problémamegoldást, olvasási és íráskészséget.

A játék világában nem mindenki találja meg a helyét: egy ausztrál kutatás rámutatott, hogy a fiúk 54%-a, míg a lányok csupán 32%-a játszik aktívan 3-12 éves kor között. Ez a megállapítás arra hívja fel a figyelmet, hogy a játékfejlesztőknek érdemes lenne fokozottan odafigyelniük a lányokra is, hiszen ők is ugyanolyan mértékben igénylik a digitális készségek elsajátítását.

> A túlzott képernyőidő továbbra is kérdéses, minden szülőnek javasolt tudatosan szabályoznia gyerekei játékidejét, online kapcsolatait!

A játék tehát öt alapvető élményformát egyesít: közösségi interakció, kreatív kifejezés, felfedező kalandok, túlélési kihívások és mérnöki tervezés. Ezen összetevők együttese valószínűleg magyarázatot ad arra, miért vált világszerte annyira népszerűvé.

Ünnepélyes keretek között megnyitotta kapuit a CODE: a veszprémi Digitális Élményközpont!

Related posts