"Lehet, hogy gyengének látszunk, de..." – az F1 esős kihívásai: valóban leküzdhetetlen helyzet? | M4 Sport


Az FIA előre szólt az F1-es mezőnynek, hogy Spában óvatosabb lesz az esős versennyel. A Williams duója a versenyzőket és a versenyirányítást is védelmébe vette a rajt múlt vasárnapi halogatása után.

A múlt heti Belga Nagydíj rajtjának halasztása megosztotta a Forma-1-es versenyzők véleményét. A helyzetet az eső okozta, amely a rajtot megelőzően kezdett el esni, és a versenyigazgató úgy döntött, hogy a biztonsági autó mögötti első kör után felfüggeszti a rajtot a kedvezőtlen látási viszonyok miatt. A versenyt követően Max Verstappen és Lewis Hamilton is kifejezte elégedetlenségét a szövetség döntésével kapcsolatban, hangsúlyozva, hogy túlzottan óvatosan jártak el a silverstone-i esős verseny tapasztalatai alapján. Ezen a versenyen történt Andrea Kimi Antonelli és Isack Hadjar balesete is, ahol Hadjar a gyenge látási viszonyok miatt belerohant Antonelli Mercedesébe, mivel nem látta őt a ködben.

Verstappen kifejezte aggodalmát a Forma-1 jelenlegi irányvonalával kapcsolatban, mondván, hogy ez a túlzott óvatosság megakadályozza a valódi klasszikus esős versenyek megtartását. A holland pilóta úgy véli, hogy a mostani helyzetnél még az is előnyösebb lenne, ha a sportág nyíltan vállalná, hogy nem rendez versenyt esőben, és ilyenkor inkább megvárná, amíg a pálya szárazra szárad.

A versenyzők jelentős hányada egyetértett az FIA határozatával, és felhívták a figyelmet az utóbbi években Spában bekövetkezett tragikus eseményekre, amelyek a látási viszonyok romlásával függtek össze. Carlos Sainz a versenyt követően hangsúlyozta, hogy bölcsebbnek tartja a várakozást, mintsem utólag, egy súlyos baleset árnyékában megbánni egy elhamarkodott döntést. A spanyol pilóta a Hungaroringen azt is megjegyezte, hogy az FIA jelezte számukra, hogy Silverstone után fokozott óvatossággal fognak eljárni.

"Az évek során mindig is úgy gondoltam, hogy a Forma-1 világában gyakorlatilag lehetetlen más megoldásokkal kísérletezni. Vannak bizonyos aszfaltfajták, amelyeknél, ha egyenesen haladsz, az autók szinte nem is kavarják fel a vizet. Ugyanakkor a legtöbb pályán nem találkozunk ilyen különleges felületekkel" - emelte ki a gyors vízelvezetésre, sőt a víz elnyelésére képes aszfaltok jelentőségét.

- mondta Sainz.

Sainz egyetértett Hamilton és társai véleményével, miszerint túl sokáig halogatták a rajtot, és a biztonsági autó mögött eltöltött négy kör is feleslegesnek tűnt. Ugyanakkor elismerte, hogy ha ő lett volna a versenyigazgató, valószínűleg óvatosabb döntéseket hozott volna. "Igen, úgy gondolom, hogy versenyezhettünk volna már korábban is, és a piros zászló utáni indulást is előbb kezdeményezhettük volna. A biztonsági autós szakasz is rövidebb lehetett volna. De képzeljük el, milyen helyzetben vannak azok, akik a döntéseket hozzák: nyomják a gombot, és azt mondják, hogy induljunk, majd hirtelen egy súlyos baleset következik be a rossz látási viszonyok miatt! Ez végzetes következményekkel járhat! Végső soron ők felelnek a döntéseikért, hiszen ők irányítanak. Éppen ezért megértem a konzervatív megközelítésüket, még ha versenyzőként én is azt szerettem volna, hogy kicsit korábban induljunk" – tette hozzá Sainz.

Csapattársa, Alexander Albon jól érti, hogy a szurkolók frusztrációja érthető egy ilyen helyzetben, és elismeri, hogy az F1-ről nem feltétlenül a legkedvezőbb kép bontakozik ki az óvatosság miatt. Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy érdemes belegondolni a versenyzők perspektívájába. A bemelegítő kör során szinte minden pilóta a látási viszonyokkal kapcsolatban fejezte ki aggodalmát, és Albon kijelentette: "A versenyzők akkor a legaktívabbak, amikor éppen nem versenyzünk. Szóban szólunk, amikor készen állunk, és amikor elérkezik az idő. Jelenlegi helyzetünkben viszont a pályaviszonyok és az esőgumik teljesítménye között nincs összhang. A pályák túlzottan vizesek, és itt nem arról van szó, hogy a gumik nem elég hatékonyak, hanem arról, hogy egyszerűen nem látunk."

"Az FIA szerintem nagyon hallgat ránk. Figyelnek, keresik a megoldási lehetőségeket, a területeket, amik segíthetnének rajtunk. De ezek furcsa párbeszédek, mert az esőgumik készen állnak a versenyre. Egy tiszta pályán teljesen rendben lennének, de jelenleg az autók túl nagy vízfüggönyt húznak maguk mögött."

Sainz és Albon közös véleménye az, hogy a problémák jelentős része a versenyautók sajátosságaiból ered. Sainz reagálva arra a megjegyzésre, hogy korábban is versenyeztek hasonló körülmények között, kiemelte, hogy a 2016-os esős Brazil Nagydíj nem releváns példa. "Ma már sokkal szélesebb autók versenyeznek, és akkoriban extrém esőgumikkal indultunk, amelyek most már nem hatékonyak. A látási viszonyok annyira kedvezőtlenek, hogy szinte semmit sem látunk. Ilyen körülmények között a balesetek elkerülése csupán a szerencsén múlik. Ha még látni is tudsz valamit, akkor a tehetséged és a reflexeid számítanak. De ha a látótávolságod minimális, akkor csak a véletlenre hagyatkozhatsz, hogy elkerüld a végzetes baleseteket."

Albon véleménye szerint a változások kulcsa talán a mostaninál kisebb, keskenyebb és könnyebb autókban rejlik, amelyek kevésbé támaszkodnak a szívóhatásra. "Igaz, hogy próbálkoztunk, tehát nem a hanyagságunk a probléma forrása. A jelenlegi autógeneráció a legfőbb ok. Remélem, hogy jövőre legalább ennek a nagy része megoldódik."

"Nem lesz könnyű feladat. Számos tényező játszik közre. Például mindig az állórajt közelében helyezkedünk el, mert az látványos, de ez csak ront a helyzeten. Úgy vélem, hogy a spái repülőrajtot jól megoldották. Az FIA-nak valóban nehéz dolga van. A múltban már láttunk életveszélyes baleseteket esős körülmények között, és nem hiszem, hogy bárki is szívesen lenne az ő helyükben, amikor dönteniük kell."

"Várakozással tekintünk az új szabályok bevezetésére. Bízom benne, hogy a vízfelverődés mértéke csökkenni fog. Úgy érzem, ez így fog történni" - osztotta meg reményeit Albon.

Related posts