A keleti pályaudvarnál történt vonatkisiklás ügyében a nyomozás befejeződött.
A legfrissebb információk szerint a tavaly augusztusi balesettel kapcsolatban senki sem vonható felelősségre büntetőjogi szempontból.
A rendőrség lezárta a nyomozást annak a tavalyi vonatbalesetnek az ügyében, amikor is egy InterCity hét kocsijából öt kisiklott a Keleti pályaudvarnál. A vizsgált cselekmény nem bűncselekmény - ez lett a tanulság, vagyis jelen állás szerint senkit nem terhel felelősség az eset miatt - írta meg a 24.hu.
Tavaly augusztus 25-én történt, hogy a Kolozsvár felől Budapestre tartó Claudiopolis InterCity kisiklott. Senki nem sérült meg, ami annak köszönhető, hogy a szomszédos vágányon épp befutó Tokaj IC vezetője vészfékezéssel el tudta kerülni az ütközést. A műszaki mentés miatt ugyanakkor másfél napig nem tudott vonatokat fogadni a pályaudvar.
A MÁV két nappal a baleset után bejelentette, hogy egy váltó is érintett az eseményben, ugyanakkor kezdetben nem volt egyértelmű, hogy ez a tényező okozta-e a problémát, vagy csupán következménye volt annak.
Később a jelenleg az Építési és Közlekedési Minisztérium keretein belül működő Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) bejelentette, hogy a vizsgálatok alapján megállapítható: mindkét vonat a lezárt vágányon, megfelelő jelzőkezelés mellett érkezett az állomásra.
"A 74-1 sz. vonat vágányútjában fekvő 4 sz. átszelési kitérőben a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért azon a mozdony és az első 5 kocsi kerekei a pályát elhagyták. A mozdony kerekei utóbb visszatértek a pályára úgy, hogy azzal a mozdony a szomszédos - a 656-1 sz. vonat számára kijelölt - vágányra került. A 656-1 sz. vonat mozdonyvezetője a még mozgásban lévő, de már kisiklott kocsikat észlelve gyorsfékezéssel megállította a vonatát körülbelül 50 méterrel az ütközés előtt"
A 4/a számú váltó egyik csúcssínjét a mozgató rúdhoz rögzítő csavarok eltörtek. Ennek következményeként, amikor a váltót állították, az állítórúd a csúcssín tényleges elmozdítása nélkül jutott el a vágányúthoz szükséges végállásba. Így a biztosítóberendezés a váltót helyes állásúnak érzékelte, holott a két simuló csúcssín nem volt megfelelő pozícióban.
A váltót a MÁV pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettesének nyilatkozata szerint legutóbb július 30-án vizsgálták, és akkor még nem tapasztaltak rajta semmilyen problémát.
Eközben a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) Közlekedésrendészeti Főosztálya eljárást indított a vasúti közlekedés veszélyeztetése bűntettének gyanújával.
A 24.hu által közölt hírek alapján több tanút, köztük mozdonyvezetőket és karbantartó szakembereket hallgattak meg. Számos szakértő bevonásával folytatott vizsgálat során arra a megállapításra jutottak, hogy az ügyben senki sem vonható felelősségre büntetőjogilag.
Az ügyészségnek még lehetősége van arra, hogy áttekintse, vajon megalapozott volt-e a rendőrségi vizsgálat megszüntetésére vonatkozó határozat.