Érkezik a közös európai diploma, amely új lehetőségeket nyit meg számunkra!


Május tizenkettedikén, hétfőn zajlott le az oktatásért felelős miniszterek legújabb tanácskozása. A találkozó középpontjában a felsőoktatási együttműködés jövője állt, valamint a közös európai diploma létrehozásához szükséges további lépések megvitatása. A megbeszélés célja volt, hogy reagáljanak az Európai Bizottság tavaly márciusban bemutatott felsőoktatási javaslatcsomagjára, amelynek egyik központi eleme az egységes európai diploma kialakítása és a hozzá kapcsolódó javasolt intézkedések kidolgozása.

A Tanács ülésének eredményeként a politikai döntéshozók két, egymást támogató dokumentumot, egy ajánlást és egy állásfoglalást hagytak jóvá a kérdésben. Az állásfoglalás keretében a miniszterek egy háromlépcsős cselekvési tervet fogalmaztak meg, amelyet 2029-ig kívánnak végrehajtani. Ez a terv jelentős lépést jelentene a közös európai diploma megvalósulása felé.

Az első szakasz a 2025 és 2026 közötti időszakot öleli fel. E két év során szükséges kidolgozni az "európai diploma" címke bevezetéséhez elengedhetetlen tartalmi és formai kereteket, valamint orvosolni a felsőoktatási rendszerek összehangolásában tapasztalható esetleges hiányosságokat.

Az "európai diploma" címke tényleges életbe léptetése a második szakaszban valósulna meg, amely a 2026 és 2028 közötti éveket öleli fel. Ez időszak feladata lenne az intézkedés nyomonkövetése, értékelése is, valamint az erre nyitott felsőoktatási intézmények támogatását célzó intézkedések kidolgozása.

A Tanács arra kérte az Európai Bizottságot, hogy 2028-ra készítsen egy részletes megvalósíthatósági tanulmányt az egységes európai diploma bevezetésének lehetőségeiről. A folyamat harmadik, egyben záró szakasza 2029-ig terjed, amikor a Tanács értékeli az addig elért eredményeket. Ezen értékelések alapján a Tanács az Európai Bizottsághoz fordulhat, hogy konkrét javaslatokat tegyen az európai diploma bevezetéséhez szükséges lépésekre.

A politikai vezetők a tanácsi ajánlásban kiemelték a minőségbiztosítási és elismerési rendszerek fontosságát, beleértve például a képesítések automatikus és kölcsönös elismerését. Ez az intézkedés már hosszú idő óta az uniós oktatáspolitika egyik alapvető célkitűzése.

Ezen túlmenően a tanácsi ajánlás részletesen körvonalazza az "európai diploma" címke alkalmazásának feltételeit is. A dokumentum értelmében ez a címke azoknak a képzéseknek és programoknak lenne adományozva, amelyeket legalább két uniós tagállamban, legalább két intézmény közreműködésével indítanak, és amelyek közös, egységes tanterv alapján működnek.

A közös európai diploma bevezetése még számos évet igényel, de a hétfői Tanács ülésén a tagállamok újabb fontos lépést tettek a megvalósítás irányában. (Kalas Vivien - kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet)

Related posts