Újabb élénk eszmecsere bontakozott ki a 2026-os motorok kapcsán: Horner lelkesen támogatja az új irányvonalat, míg Wolff dühét nem tudja palástolni. - F1VILÁG.HU


Újabb egyeztetések várhatók a Forma-1-es motorregulák 2026-os változásairól, a tervezett finomítások azonban nem arattak osztatlan sikert a csapatok körében - különösen a Mercedesnél váltottak ki nemtetszést.

A sport irányító szervezete, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) csütörtökre újabb megbeszélést hívott össze, hogy megvitassák az új motorformulák energiahasznosítási arányait. Mint ismert, a 2026-tól érvényes szabályok 50/50 arányban osztják meg a belső égésű motor és az elektromos hajtás teljesítményét, ám ez a rendszer többek szerint működésbeli problémákat idézhet elő.

A legnagyobb aggodalomra ad okot, hogy az új szabályozás következtében néhány, teljesítményérzékeny pályán – mint például Monza, Las Vegas, Dzsidda vagy Baku – az autók túl korán meríthetik ki az akkumulátoraikban tárolt energiát. Ez pedig a jelenlegi helyzethez képest még drasztikusabb teljesítménycsökkenést eredményezhet az egyenesekben. Noha a hardveres elemekhez nem kívánnak hozzányúlni, az FIA fontolóra vette annak lehetőségét, hogy egyes pályákon módosítsák az engedélyezett energiafelhasználás szintjét.

Felmerült egy radikális javaslat is, mely drasztikusan visszafogná az elektromos teljesítmény versenykörülmények közötti bevethetőségét - ennek értelmében a jelenlegi 350 kW-os csúcsteljesítményt 200 kW-ra csökkentenék. Ez az elképzelés azonban kevés támogatásra számíthat.

Egy valósághűbb megközelítés lehet, ha a korrekciókat kizárólag a teljesítményérzékeny pályákra alkalmazzák. Az Motorsport.com hírei alapján azonban még korai lenne komolyabb módosításokat tervezni, valószínű, hogy csupán apróbb finomításokra számíthatunk a közeljövőben.

A Red Bull csapat vezetője, Christian Horner, aki a Forddal együttműködve dolgozik saját erőforrásaik fejlesztésén, kifejezte támogatását a vizsgálat iránt. Ugyanakkor határozottan cáfolta, hogy ők indították volna el a téma napirendre tűzését.

"Azt hiszem, ezt a kérdést már két éve felvetettük, és egyáltalán nem mi szorgalmaztuk, hogy ezen a héten újra napirendre kerüljön" - mondta Horner. "Az FIA elvégezte a saját kutatásait, és úgy vélem, mindenáron el akarják kerülni, hogy a versenyeken túl sok legyen a gázelvétel és vitorlázás, ami nem tesz jót a sportnak, és rendkívül frusztráló a versenyzőknek."

"Szóval nem mi lobbiztunk ez ügyben, és ha ezt a sport érdekében teszik, akkor azt támogatni kell."

A Mercedes csapatvezetője, Toto Wolff viszont határozottan kifogásolta, hogy a kérdés ismét előkerült a diskurzusban.

Wolff éles szavakkal fejezte ki véleményét: "Az F1 Bizottság napirendi pontjait olvasni szinte olyan szórakoztató, mint néhány amerikai politikai hozzászólás Twitteren. Igazán szeretném elkerülni, hogy bármilyen további megjegyzést fűzzek hozzá, de ez egyszerűen nevetséges. Egy héttel ezelőtt még a motorokkal kapcsolatos kérdésekről beszélgettünk, most pedig ismét itt van ez a téma a napirenden."

Andy Cowell, aki korábban a Mercedes motorrészlegének élén állt, most az Aston Martin csapatfőnökeként tevékenykedik, és a kérdést technikai szempontból közelítette meg.

"Vegyük például Dzsiddát - ez egy hosszú pálya, ahol fix mennyiségű energiát lehet felhasználni, így a teljesítménycsökkenés mértéke eltér más, rövidebb pályákhoz képest. Ez a hibrid rendszerek sajátossága. Más lesz, de vajon rosszabb? Nem tudom. Úgyis mindenkire ugyanazok a technikai szabályok érvényesek" -- magyarázta.

A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella pragmatikusabb álláspontot képvisel: "Nagyon határozottan ki akarom jelenteni, hogy minden érintett felelőssége, hogy a 2026-os szabályok sikeresek legyenek. Nincs értelme versenyeznünk egymással, ha maga a sport nem működik jól" - nyilatkozta Stella.

"Fontos, hogy nyitott hozzáállással közelítsünk a beszélgetéshez, és alaposan át kell tekintenünk az előzési lehetőségeket, a teljesítmény optimalizálását és az energiavisszanyerés aspektusait. Mindezek kulcsfontosságúak a termék minősége, a vizuális élmény, és végső soron az üzleti siker szempontjából. Ha bármilyen módosításra van szükség, ne habozzunk, hanem álljunk készen a változtatásokra."

A Ferrari csapatfőnöke, Fred Vasseur is a kompromisszumok fontosságát hangsúlyozta: "Nyitottságra van szükségünk, és fontos elkerülnünk, hogy pusztán azért vitatkozzunk, mert úgy érezzük, hogy valamiben előnyben vagyunk, legyen az az akkumulátorok vagy bármilyen más terület. Ez lenne a legrosszabb, amit az F1 számára elképzelhetünk."

"Ezidáig még sosem tapasztaltunk ilyen mértékű változást a szabályok terén, hiszen egyszerre foglalkozunk a karosszériával, a motorral és a sportági szabályokkal. Ez igazi kihívást jelent mind a csapatok, mind az FIA számára. Beszéljünk róla a héten, és bízom benne, hogy sikerül egy megfelelő kompromisszumot elérnünk."

Related posts