Igényelhető az elektronikus személyi igazolvány, amely modern megoldást kínál az azonosításra.
Marosvásárhely Lakcímnyilvántartó Hivatala 2025. június 6-tól kezdődően kezdi meg az elektronikus személyi igazolványok kiadását. Az új elektronikus igazolvány megszerzéséhez elengedhetetlen az előzetes, online időpontfoglalás.
A hatóságok az első elektronikus személyi igazolványt díjmentesen állítják ki a 14. életévüket betöltött személyek részére, amíg erre a célra rendelkezésre állnak források a Nemzeti Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv (PNRR) keretében.
A 14. életévüket be nem töltött gyermekek esetében, valamint új elektronikus személyi igazolvány igénylésénél (például ha az előző példány elveszett) a díj 67 lej. Fontos tudni, hogy az elektronikus személyi igazolványon az állandó lakcím nem kerül nyomtatott formában feltüntetésre, csupán digitális kódolással van jelen. Alternatívaként kérhető egyszerű személyi igazolvány, amely nyomtatott lakcímet tartalmaz. Ennek igényléséhez be kell mutatni a személyazonosságot, a román állampolgárságot, valamint a romániai állandó lakhelyet vagy ideiglenes tartózkodási helyet igazoló dokumentumokat, továbbá szükséges a 37 lej értékű díj befizetésének bizonylata is.
A személyi igazolványok díját a SELF PAY terminálon keresztül rendezheted az intézmény területén, függetlenül attól, hogy milyen típusú igazolványról van szó. Ezzel szemben a CEC Bank pénztáraiban csak az elektronikus és az egyszerű személyi igazolványok díját tudod befizetni.
Az elektronikus személyi igazolvány igénylése számos előnnyel jár, amelyek megkönnyíthetik mindennapi életünket. Először is, az e-személyi gyors és kényelmes azonosítást tesz lehetővé, így elkerülhetjük a hosszú sorban állást és a papíralapú ügyintézést. Másodszor, az elektronikus igazolvány biztonságosabb, mivel modern titkosítási technológiák védik a személyes adatainkat. Ez csökkenti a csalás és az adatlopás kockázatát. Harmadszor, az e-személyi számos elektronikus szolgáltatáshoz való hozzáférést biztosít, például online ügyintézéshez, e-ügyintézéshez, vagy akár e-kereskedelemhez. Ezáltal időt takaríthatunk meg és egyszerűsíthetjük a mindennapi feladatainkat. Végül pedig, az elektronikus személyi igazolvány használata környezetbarát alternatívaként is felfogható, hiszen csökkenti a papírfelhasználást, így hozzájárulhatunk a fenntartható jövőhöz. Az e-személyi tehát nem csupán egy praktikus eszköz, hanem egy lépés a modern technológia és a digitális világ felé.
A modern elektronikus személyi igazolvány számos kiemelkedő előnnyel rendelkezik, amelyek közül az alábbiak emelhetők ki: először is, mérete megfelel a bankkártyák standardjainak, így könnyen tárolható és hordozható. Továbbá, a fejlettebb biztonsági funkciók révén hatékony védelmet nyújt a hamisítványok és az identitáslopás ellen. Az úti okmányként való használat lehetősége szintén nagyban megkönnyíti az utazást. Emellett az elektronikus szolgáltatásokhoz való egyszerű hozzáférés és az elektronikus aláírás lehetősége tovább növeli az irat hasznosságát. Külön figyelmet érdemel, hogy a 14. életévüket be nem töltött gyermekek számára az elektronikus személyi igazolványt specifikus célokra, például úti okmányként és a személyazonosság igazolására közigazgatási eljárások során is fel lehet használni, ami egy rendkívül hatékony megoldást jelent a fiatalok számára.
Az elektronikus személyi igazolvány nyomtatott változata tartalmazza a tulajdonos vezetéknévét és utónevét, állampolgárságát, születési dátumát, nemét, arcképét, személyi azonosító számát, valamint saját kezű aláírását. Az elektronikus verzióban pedig az összes nyomtatott információ mellett további adatok is szerepelnek: a szülők neve, a tulajdonos születési helye, állandó lakcíme, valamint biometrikus adatai, mint az arckép és a két ujjlenyomat. Ezen kívül az azonosítás és az elektronikus aláírás létrehozása érdekében szükséges digitális tanúsítványok is megtalálhatóak. Fontos megjegyezni, hogy az elektronikus személyi igazolványban tárolt ujjlenyomatokat a nyomtatást végző hatóság adatbázisából véglegesen törlik, hasonlóan az elektronikus útlevélhez alkalmazott eljáráshoz.
Az ügyfélfogadás a kérelmek benyújtására és átvételére a következő időpontokban zajlik: hétfőtől csütörtökig 8-tól 15 óráig, míg pénteken 8-tól 12 óráig várják az érdeklődőket. Az időpontfoglalás egyszerűen elérhető a https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/harta. linken - tette közzé a Marosvásárhelyi Polgármesteri Hivatal a legfrissebb sajtóközleményében.