Fedezd fel, hogyan alakul át a budai közlekedés egyik kulcsfontosságú vonala! Az EgerHírek cikke bemutatja a legfrissebb fejlesztéseket és innovációkat, amelyek révén az utazás zökkenőmentesebbé és kényelmesebbé válik. Ne hagyd ki a részleteket, és tudd m


A főváros egyik jelentős beruházásában a Flórián téri felüljárók több tekintetben is előre lépnek.

Ütemezett munkálatok keretében zajlik a pályalemez konzolos részeire kinyúló vasbeton hídszegélyek és az acél hídtartozékok bontása Óbudán, a Flórián téri déli felüljárón. Ez a főváros egyik kiemelt közlekedési csomópontjaként szolgáló terület két felüljárója most a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) által indított beruházás részeként esik át átfogó felújításon. A munkálatok generálkivitelezését a KM Építő Kft. végzi, míg a HE-DO szakmai közreműködése is hozzájárul a projekthez. A Magyar Építők csapata a helyszínen járt, hogy első kézből tájékozódjon a fejlesztés részleteiről.

A felüljárók korszerűsítése már régóta esedékes volt.

Az Árpád híd 2 forgalmi sávról 6 forgalmi sávra bővítése tette szükségessé a Flórián téri közúti felüljárók építését az 1980-as évek elején. A lassan 43. életévét is betöltő felüljáró koránál rosszabb állapotban van, így a felújítás halaszthatatlanná vált. A felüljárók most zajló felújításának legfontosabb oka az volt, hogy a dilatációs átázások miatt a fejgerendákban súlyos korróziós károk alakultak ki.

A munkák jelenleg a déli hídon folynak, a forgalom ezalatt az északi felüljárón két forgalmi sávban akadálytalanul zajlik. A tervek szerint ősztől kerülhet át a forgalom a megújult déli felüljáróra, és akkor veszi kezdetét a Flórián téri északi közúti felüljáró felújítása.

A márciusi bejárás során a déli felüljárón az alábbiakat lehetett megállapítani:

a kivitelezés megkezdése előtt ideiglenes forgalomtechnikai beavatkozások történtek a közlekedők biztonsága érdekében,a felüljáró aszfaltburkolatának bontási munkái megtörténtek,a burkolatmarást követően elbontották a teljes hídpályafelület elöregedett szórt szigetelését,az aszfalt burkolat bontása után kitakarásra került meglévő vasbeton pályalemez állapotfelmérése zajlik,a felüljáró két oldalán a méretezett egyedi védőállványok épülnek, ezek a védőállványok akadályozzák meg a bontási munkák során a törmelékek szóródását,megkezdődtek a jelenlegi acél hídtartozékok, védőkorlátok bontási munkái,elkezdődtek a vasbeton hídszegély bontásának munkái,a felüljárón félpálya szélességben elindult a támaszok feletti vasbeton szerkezetek bontása ott, ahol a meglévő dilatációk megszűntetése mellett döntött a beruházó.

A déli felüljáró műszaki tartalmáról a KM Építő Kft. rövid tájékoztatást adott

A felüljáró szerkezete szempontjából egy tizenkét támaszból és tizenegy nyílásból álló, nem folytatólagos előfeszített vasbeton gerendák és monolit vasbeton pályalemez kombinációjával megvalósított gerendahídnak tekinthető.

A szerkezet hossza körülbelül 370 méter, míg a legnagyobb szabad nyílás 30 métert tesz ki. A burkolat szélessége 8,5 és 9,3 méter között ingadozik, és a felszerkezet kivitelezése 1982-ben, valamint 1984-ben zajlott.

Megőrzik a híd arculatát adó szegélyeket

A projekt egyik hangsúlyos részeként a felüljárók esztétikáját döntően meghatározó új vasbeton hídszegélyrendszer kerül kialakításra. A monolit szerkezeti részek és az előregyártott szegélyelemek alkotta rendszer megőrzi a felszerkezet változatlan megjelenését.

Az új monolit szegélyek kulcsszerepet játszanak a vízelvezetési rendszerek hatékony működésében, valamint a biztonsági acél hídtartozékok stabil rögzítésében. Jelenleg a szegélyelemek gyártása folyamatban van, és a tervek szerint a beépítésük május hónapban fog megkezdődni.

Az innovatív, előregyártott szegélyelemek kiemelkedő műszaki jellemzőkkel bírnak, mivel jelentősen fokozzák a szegélyek teljesítményét. Ennek eredményeként hosszabb élettartamot és jobb ellenállóképességet biztosítanak a különböző környezeti hatásokkal szemben.

A legutóbbi jelentős felújítást is a Főmterv kreatív csapata álmodta meg.

Budapest egyik jelentős közúti felüljárójának felújítása során a Főmterv Fővárosi Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. aktívan részt vesz a kivitelezési folyamatokban. A Főmterv Zrt. nemcsak a hidak eredeti terveit készítette el, hanem a 2000-es évek elején végrehajtott átfogó felújítás tervezési munkálatait is ők végezték. Ennek köszönhetően a jelenlegi felújítás során már meglévő, alapos ismeretekkel rendelkeznek a projektről, ami hozzájárul a sikeres megvalósításhoz.

A bejáráson kiderült: a kivitelezők számára nagy biztonságot nyújt, hogy tervezői oldalról ismerhetik a felüljárók minden műszaki tartalommal kapcsolatos előzményeit.

Ezzel a megoldással végleg búcsút inthetünk a beázásoknak!

A beruházó igényének megfelelően a felújítás során a feltételezetten a támaszok környezetében kialakuló beázások megszűntetése a cél, ezért a dilatációk bontása minden támasz esetén a projekt egyik feladata. A dilatációs helyeken történt beázások problémájára a tervező asztalon az a megoldás született - konzultálva az üzemeltetővel -, hogy a dilatációs részeket teljes keresztmetszetben megszüntetik, és összebetonozzák. A felszerkezetek összebetonozása a hídfőknél nagyobb mozgást lehetővé tévő dilatációs szerkezetek beépítését igénylik.

A fényképeken egyértelműen megfigyelhető, hogy a dilatáció környezetének állapota drámaian romlott. A monolit szegély mentén elhelyezkedő acél takarólemezek már nem töltenek be semmilyen funkciót, teljes mértékben tönkrementek.

A hídfők sokkal erősebb teherbírású sarukat fognak kapni.

A fent említett módosítások következtében a meglévő elasztomer saruk, amelyek a szerkezeti elemek közötti kapcsolódást biztosítják, felületi tisztításnak és állagmegóvó eljárásnak vetik alá magukat.

A felszerkezet szabad mozgásának biztosítása érdekében a hídfőknél új, megerősített gömbsüvegsaruk kerülnek beépítésre, amelyek lényegesen nagyobb terhelést képesek elviselni. A meglévő saruk cseréje a felszerkezet kismértékű megemelése mellett zajlik, amelyet a kivitelező egy közös olajkörre csatlakoztatott hidraulikus emelő segítségével végez el. Ezáltal a felszerkezet 2-3 cm-rel megemelhető, lehetővé téve az elhasználódott saruk hatékony cseréjét.

A tervezett bontásokat követően tett megállapítások

A tavaszi hónapokban a munkálatok jelentős része a tervezett bontások köré összpontosul, hiszen ezek révén nyerhetünk átfogó képet a híd tényleges állapotáról. A 43 éves szerkezet sajnos a vártnál is rosszabb kondícióban van, amit az aszfaltburkolat eltávolítása után feltárult vasbeton hídpályalemez állapota is egyértelműen megerősít. Ennek fényében a kivitelező javasolta egy független szakértő bevonását, aki szakértelmével segíthet a jelenlegi állapot precíz felmérésében.

A hídszegélyek bontását követően kiemelten fontos lesz, hogy a szegéllyel eltakart betonfelületek milyen állapotban kerülnek feltárásra.

Kérlek, add meg a szöveget, amit szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek!

A Flórián téren található felüljárók felújítása hamarosan elkezdődik, amely a BKK és a KM Építő Kft. együttműködésével valósul meg. A projekt célja, hogy javítsa a közlekedési viszonyokat Budapest ezen fontos csomópontjában. A felújítás során figyelmet fordítanak a biztonságra és a kényelmes közlekedésre, így a városlakók és az itt áthaladó utasok egyaránt profitálhatnak az új fejlesztésekből. #Budapest #közlekedés #felújítás #BKK #FlóriánTér #KMÉpítőKft.

Csatlakozz hozzánk az EH Google Hírek oldalán, ahol mindig naprakész információkkal és friss hírekkel várunk!

Related posts