Előkerült egy 48 éves játékkonzol, amelynek története egészen különleges. Ennek a régmúlt technológiának a varázsa valósággal lenyűgöz, hiszen az újabb eszközök világában igazi időutazásnak számít. A ChatGPT viszont nem osztja meg ezt a titkot a külvilágg

Hiába van elképesztő mértékű számítási kapacitás az OpenAI mesterséges intelligenciája mögött, mégsem bírt el egy 1977-es kiadású Atari 2600-assal.
Az OpenAI mesterséges intelligenciája, amely a ChatGPT-t működteti, lenyűgöző számítási teljesítménnyel bír, ezért sokan joggal feltételezhetik, hogy a gép könnyedén felülkerekedhet ellenfelein olyan stratégiát igénylő játékokban, mint a sakk, ahol kulcsfontosságú az ellenfél lépéseinek előrelátása. Ezzel szemben nagy meglepetést okozott a cég legújabb modellje, a GPT-4o, amikor egy amatőr Atarival szemben alulmaradt.
A szakemberek már a számítógépek megjelenése óta próbálgatják, hogy miként tud teljesíteni a gép a sakkban. Az első, történelmi győzelmet az IBM Deep Blue szuperszámítógépe szerezte meg, amikor 1997-ben legyőzte az akkori sakkvilágbajnokot, Garri Kaszparovot. A hat játszmából a gép az elsőt nyerte meg, Kaszparov azonban 4-2-re alakította a végeredményt.
Az IBM gépe a brute force megközelítést alkalmazta, ami azt jelentette, hogy másodpercenként 200 millió potenciális lépést elemezett ki. 2025-re a Deep Blue 11,4 GFLOPS-os számítási teljesítménye a modern belépő szintű processzorokhoz viszonyítva már elenyészőnek tűnik. Ebből kifolyólag joggal merülhet fel az a gondolat, hogy a ChatGPT simán felülkerekedne egy 48 éves játékkonzolon, mint amilyen az Atari.
Robert Caruso, a Citrix mérnöke, akitől ez a történet ered, úgy véli, hogy az Atari 2600 számítási kapacitása meglehetősen korlátozott. Az eszköz szívében egy 1,19 MHz-es MOS Technology 6507 processzor működik, amelynek teljesítménye valószínűleg inkább KFLOPS-ban mérhető, mintsem GFLOPS-ban. Ebből kiindulva nem meglepő, hogy az Atari Chess sakkmotorja csupán egy-két lépést tud előre tervezni.
Amikor a két gép összecsapott, Caruso legnagyobb döbbenetére a ChatGPT alulmaradt. Az OpenAI által fejlesztett rendszer ezt követően a sakkfigurák formáját okolta a kudarcáért, kijelentve, hogy azok túlságosan absztraktak. Caruso ezért átalakította a figurákat, de a ChatGPT teljesítménye olyan gyenge volt, hogy a szakember szerint egy harmadikos diák is gúnyolódna rajta.
A szakértő véleménye szerint, noha a ChatGPT folyamatosan azt hangoztatta, hogy igyekszik fejleszteni a tudását, az Atari mindig megveri őt, miközben Caruso küzdött a kihívásokkal.
Mindezek fényében úgy tűnik, hogy egyelőre nem kell aggódnunk amiatt, hogy a gépek öntudatra ébrednének. De ha mégis bekövetkezne, talán elég, ha leülünk velük egy parti sakkra.