A vámháború közepette Kína még szorosabbra vonta a szálakat egy kulcsfontosságú szövetségesével, erősítve ezzel a kölcsönös együttműködést és a gazdasági kötelékeket.

Hszi Csin-ping, a kínai elnök, hétfőn Hanoiban a kereskedelmi kapcsolatok és az ellátási láncok megerősítésére hívta fel a figyelmet Vietnámmal. Ez a lépés különösen fontosnak bizonyult, hiszen a két kommunista irányítású ország számos együttműködési megállapodást kötött, miközben az amerikai vámok által okozott zavarok hatásait próbálták kezelni.
A látogatás, amelyet már hetekkel ezelőtt megterveztek, egy szélesebb délkelet-ázsiai körút részeként valósul meg. Ez az esemény különösen jelentős időszakban zajlik, hiszen Peking 145%-os amerikai vámokkal néz szembe, míg Vietnam a fenyegető 46%-os vámok csökkentéséről folytat tárgyalásokat. Ezek a vámok júliusban lépnének életbe, a globális moratórium lejárta után.
A két félnek fokoznia kell az együttműködést a termelési és ellátási láncok terén, hogy hatékonyabbá váljon a közös munkájuk.
Hszi a vietnami Kommunista Párt Nhandan című lapjában, a hétfői látogatása előtt megjelent írásában hangsúlyozta a kereskedelem kiterjesztésének fontosságát, valamint a Hanoival való szorosabb együttműködés szükségességét a mesterséges intelligencia és a fenntartható gazdaság területén.
A kereskedelmi és vámháborúk világában nincsenek igazi győztesek; mindkét fél csak veszteségeket szenved el, miközben a gazdasági kapcsolatok feszültté válnak.
- fűzte hozzá Hszi, anélkül, hogy kifejezetten utalt volna az Egyesült Államokra.
Miután a két ország vezetője, To Lam vietnami miniszter, találkozott, számos együttműködési megállapodás született, amelyeket a Reuters által megvizsgált dokumentumok is alátámasztanak. A megállapodások között kiemelkednek az ellátási láncok fejlesztésére és a vasúti együttműködésre vonatkozó megállapodások.
A megállapodások részleteit nem tették közzé, így nem világos, hogy magukban foglalnak-e pénzügyi kötelezettségeket vagy egyéb kötelező érvényű vállalásokat. Bui Thanh Son vietnami miniszterelnök-helyettes szombati nyilatkozatában arról tájékoztatott, hogy körülbelül 40 megállapodás aláírására kerül sor. Emellett egy speciális légiközlekedési üzleti megállapodást vasárnap írtak alá.
Washington nyomására Vietnam fokozza a Kínával folytatott kereskedelem bizonyos aspektusait. Célja, hogy garantálja, hogy az Egyesült Államokba "Made in Vietnam" jelzéssel exportált termékek elegendő hozzáadott értéket képviseljenek az országon belül, így megfelelve a szigorúbb elvárásoknak.
Egy hétfői napon aláírásra került egy együttműködési megállapodás a Kínai Nemzetközi Kereskedelmet Előmozdító Tanács és a Vietnami Kereskedelmi és Iparkamara között. E megállapodás célja a két fél közötti együttműködés megerősítése, különös figyelmet fordítva az áruk származási bizonyítványainak kiállítására.
Vietnam Délkelet-Ázsia egyik kiemelkedő ipari és összeszerelési központja. Az ország importjának jelentős része Kínából érkezik, míg az Egyesült Államok a legnagyobb exportpiaca. Vietnam különösen fontos szereplő az elektronikai termékek, cipők és ruházati cikkek piacán, amelyek nélkülözhetetlenek az amerikai fogyasztók számára.
Az év első negyedében Hanoi körülbelül 30 milliárd dollár értékű árut vásárolt Pekingből, míg az Egyesült Államokba irányuló exportja 31,4 milliárd dollárt ért el a vietnami vámadatok alapján. Ez a jelenség megerősíti azt a hosszú távú trendet, mely szerint a Kínából érkező import szorosan korrelál a Washingtonba irányuló export értékével és annak változásaival.
A kétnapos hanoi tartózkodás után Hszi kedden folytatja délkelet-ázsiai körútját, április 15-től 18-ig Malajziába és Kambodzsába látogat. Kambodzsában legutóbb kilenc, Malajziában pedig tizenkét éve járt.
Hszi Jinping hanoi látogatása, amely kevesebb mint másfél éven belül a második alkalommal valósul meg, a szomszédos országokkal való kapcsolatok megerősítésére irányul. Az elmúlt években ugyanis jelentős kínai befektetések áramlottak ide, mivel a kínai gyártók a déli területekre helyezték át tevékenységeiket, hogy elkerüljék az első Trump-adminisztráció által bevezetett vámok terheit.
Lam vietnami vezető egy hétfőn az állami médiában megjelent cikkben elmondta, hogy Hanoi fokozni kívánja az együttműködést a védelem, a biztonság és az infrastruktúra területén, különösen a vasúti összeköttetések terén.
Vietnam elfogadta, hogy kínai hiteleket alkalmazzon két ország közötti új vasútvonalak kiépítéséhez. Ez a lépés jelentős bizalomépítő kezdeményezésként szolgálhat, amely elősegítheti a kétoldalú kereskedelem és kapcsolatok fellendülését. Jelenleg azonban a hitelmegállapodás részleteit még nem hozták nyilvánosságra.
Hosszas nyomás után Peking elérte, hogy Vietnam jóváhagyja a kínai légiközlekedési szabályozó hatóság által engedélyezett repülőgépeket, ami megnyitja az utat a kínai gyártású COMAC utasszállító repülőgépek használata előtt a délkelet-ázsiai országban.
Hanoi a kínai szabályozót az Egyesült Államok és az Európai Unió szabályozóival egyenrangú partnerként ismerte el. Ezt a döntést a kormány egy rendelet keretében hagyta jóvá, amelyet Hszi érkezése előtti napon fogadtak el, és amelyet hétfőn tettek közzé a hivatalos kormányzati portálon.
A COMAC által gyártott repülőgépeket számos kínai cég üzemelteti, azonban eddig kihívást jelentett számukra a külföldi vevők megszerzése, valamint a nemzetközi engedélyek beszerzése is.
Vasárnap Hanoiban, a vietnami fapados légitársaság, a VietJet és a kínai COMAC közötti egyetértési nyilatkozat került aláírásra, amint azt a Reuters által megkapott meghívó is megerősítette. A rendezvény kapcsán egy COMAC C909 regionális repülőgép, amely a VietJet színeiben pompázik, de a Chengdu Airlines logójával díszítve, hétfőn a hanoi nemzetközi repülőtér parkolójában állt. A megállapodás részleteit még nem hozták nyilvánosságra, de a Reuters korábbi jelentései alapján a tervek között szerepel, hogy a VietJet két COMAC C909 repülőgépet bérelne, amelyeket a Chengdu Airlines személyzete irányítana két belföldi járaton.
Az erős gazdasági kapcsolatok ellenére a két ország között gyakran felmerülnek feszültségek a Dél-kínai-tenger vitatott határai miatt. Vietnam engedményei az Egyesült Államoknak a vámok elkerülése érdekében szintén irritálhatják Pekinget, mivel ezek magukban foglalják Elon Musk Starlink műholdas kommunikációs szolgáltatásának bevezetését a délkelet-ázsiai országban, valamint a Kínával folytatott kereskedelem egyes területeinek szigorítását a származási szabályokkal kapcsolatos lehetséges csalások miatt.
Vietnam az utóbbi időszakban dömpingellenes vámokat vezetett be számos kínai acéltermékre, továbbá megszüntette az alacsony értékű csomagok adómentességét. E lépésekkel a célja, hogy mérsékelje az olcsó kínai áruk beáramlását az ország területére.
Hszi délkelet-ázsiai útitervének további két állomása, Kambodzsa és Malajzia, jelentős vámterhekkel néz szembe: Kambodzsa esetében 49%-os, míg Malajzia esetében 24%-os amerikai vámokról van szó. E két ország már el is kezdte a tárgyalásokat az Egyesült Államokkal, hogy haladékot kérjenek a nehézségek enyhítése érdekében.
A Reuters hírügynökség adatai alapján...