A cégek most már sokkal inkább felkészültek a fizetési kockázatokból eredő kihívásokra.


A szlovák vállalatok a fizetési magatartás és a követeléskezelés terén jelentős átalakulásokon mennek keresztül. A cégek egyre szigorúbb szabályokat alkalmaznak, fokozzák felkészültségüket, és egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a követelések szakszerű kezelésére. Ezt az irányváltást az European Payment Report 2025 legfrissebb adatai is alátámasztják, amely a vállalatok fizetési szokásait vizsgálja. Az Intrum Slovakia által bemutatott felmérés rávilágít arra, hogy a szlovák cégek tudatosan törekednek a pénzügyi stabilitás növelésére.

Martin Musil, az Intrum Slovakia ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy az idei felmérés eredményei világosan tükrözik a szlovák vállalatok egyre fokozódó felelősségvállalását és óvatosságát a pénzügyi kockázatok kezelésében. A szigorúbb fizetési feltételek, a megelőzésre fordított nagyobb figyelem és a követeléskezelés szakmai színvonalának emelése mind azt mutatják, hogy a cégek törekednek a stabilitás megőrzésére a bizonytalan időszakokban is - különösen most, amikor az elmúlt évek legnagyobb csődkockázatával néznek szembe. Ez a jelenség a járvány időszaka óta folyamatosan megfigyelhető.

A kutatás eredményei alapján megfigyelhető, hogy a szlovák vállalatok aktívan reagálnak a késedelmes kifizetések problémájára. Az előlegfizetés intézménye már a cégek 48%-ánál elterjedt, míg a hitelképesség ellenőrzése 45%-nál alkalmazott gyakorlat. Emellett a csalások megelőzésére is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek, ami a válaszadó cégek 22%-ának stratégiájában megjelenik.

A vállalatok körében, akik nem alkalmaznak védelmi intézkedéseket, a szám jelentősen csökkent. Szlovákiában a fizetési fegyelem sokkal kedvezőbb, mint a legtöbb európai államban: a késedelmesen beérkező bevételek aránya itt 11,02%, míg az európai átlag 11,37% körüli.

A kutatás eredményei rávilágítanak arra, hogy jelentős elmozdulás tapasztalható a követelésbehajtásra vonatkozó mentalitásban. Az Intrum adatai alapján a követeléskezelési gyakorlat Szlovákiában egyre inkább szakmai szintre emelkedik.

A szakértők szerint a cégvezetők és a felső vezetők egyre inkább arra számítanak, hogy a belső behajtás szerepe csökkenni fog, miközben az extern partnerek és a faktoring jelentősége növekszik. Ez különösen érvényes az államigazgatás és a biztosítási szektor területén. A tendencia mögött az állhat, hogy a belső behajtás hatékonysága csökken, amit az is alátámaszt, hogy a késedelmes ügyfelek fizetéseinek rendezésére egyre hosszabb időre van szükség.

Hozzátették, hogy a belső csapatok általi behajthatóság az elmúlt évhez képest gyengült. A vállalatok 2025-ben átlagosan heti 10,53 órát fordítanak a késedelmes fizetések behajtására, ami évente 76 munkanapot jelent.

Ez egy visszaesés a tavalyi 10,25 órához viszonyítva, ami összesen 73 napot jelentett. Az európai viszonylatban ennél csak Svájc mutat gyengébben, ahol a belső csapatoknak átlagosan heti 10,73 órára, azaz évi 77 napra van szükségük ahhoz, hogy a késlekedő kifizetéseket kezelni tudják.

A kutatást az Intrum végezte el, amelyben több mint 9000 vállalat képviseltette magát 25 európai országból, közöttük 240 szlovákiai cég is részt vett.

Related posts