Négy keréken – az út, amely előttünk áll, tele izgalommal és felfedezésekkel. Ez a jármű nem csupán a közlekedés eszköze, hanem a szabadság szimbóluma is. Minden egyes kanyarban új élmények várnak ránk, miközben a motor zúgása a széllel keveredik. Az utaz

Az Európai Unió tagállamaiban az idei első negyedévben 2,7 millió autót regisztráltak, ami alig 2%-os visszaesést mutat az előző év hasonló időszakához viszonyítva. Ez különösen aggasztó, hiszen a tavalyi év sem volt éppen a fellendülésről híres az autópiacon.
Az Európai Autógyártók Szövetségének frissen közzétett adataiból továbbá az is kiderül, hogy mely hajtáslánctípusok iránt van nagy érdeklődés. A dobogó legfelső fokán a hibridek állnak, amelyek az autóeladások 35%-át tették ki. Azonban ebben van egy kis csavar, mivel az Európai Autógyártók Szövetsége nem tesz különbséget a full és mild hibridek között. Kiemelendő, hogy előbbi, amelyet főként a Toyota használ, képes tisztán elektromosan is megtenni egy bizonyos távolságot - jellemzően 1-2 kilométerről van szó -, míg utóbbi csak induláskor segít rá, és lényegében egy benzinmotor végzi a hajtást. Ebből is látszik, hogy a két kategória közé a gyakorlati felhasználásban nem lehet egyenlőségjelet tenni, azonban a szövetség felmérésében mégis egy kalap alá vannak véve. Azt pedig nem tudni, hogy melyik fajtából hányat, milyen arányban adtak el.
A második helyezett a hagyományos benzines autók, amelyek az új autóeladások 29%-át képviselik. A harmadik helyen a villanyautók állnak, 15%-kal, ami azt jelzi, hogy már megelőzték a dízelmotoros járműveket – ez a hajtáslánc még egy évtizeddel ezelőtt a legdominánsabb volt az Európai Unióban. Az idei első negyedév adataihoz viszonyítva megfigyelhető, hogy az újonnan értékesített autók kevesebb mint 10%-a működik dízelmotorral, és ennél is gyengébben teljesítettek a plug-in hibridek, amelyek részesedése 8% alá csökkent.
Egy negyedéves adatok alapján messzemenő következtetéseket levonni nem indokolt, azonban a dízeljárművek hanyatlása már évek óta nyilvánvaló. Hiába csökkentették vagy szüntették meg sok országban a villanyautókra vonatkozó állami támogatásokat és adókedvezményeket, az elektromos autók piaci részesedése ennek ellenére növekedett. Mindez arra utal, hogy egy hosszú távú átalakulás küszöbén állunk, amelynek végkimenetele a dízelmotoros autók háttérbe szorulása és az elektromos hajtáslánc dominanciája lesz. Nem szükséges sem a dízelt, sem a villanyautót kedvelni; a legfrissebb negyedéves adatok és a korábbi évek trendjei azonban egyértelműen jelzik, hogy egy új korszakba lépünk az autózás világában.
A Stellantis és akkumulátorfejlesztő partnere, a Factorial közös közleményben jelentette be, hogy egy innovatív szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek ki, amely forradalmasíthatja az elektromos járművek világát, és minden eddigi energiaforrásnál hatékonyabb lehet. Jelenleg az elektromos autók akkumulátorainak energiasűrűsége átlagosan 250-300 Wh/kg között mozog, míg a vezető gyártók, mint például a Tesla, a BYD vagy a CATL, képesek elérni a 350 Wh/kg-ot is. Ezzel szemben a Stellantis új megoldása elképesztő 375 Wh/kg energiasűrűséget kínál, és a közlemény szerint ez az érték még 600 töltési ciklus után is megmarad. Ha figyelembe vesszük, hogy egy átlagos 350 kilométeres hatótávval rendelkező elektromos autó esetén ez azt jelenti, hogy a jármű akár 210.000 kilométert is képes futni anélkül, hogy jelentős teljesítménycsökkenéssel kellene számolnunk, akkor ez a fejlesztés valóban áttörőnek számít az iparágban.
Az új akkumulátor nem csupán a teljesítményével tűnik ki. A legfrissebb közlemény alapján mínusz 30 és plusz 45 Celsius-fok között optimálisan működik, ami azt jelenti, hogy csak a legszélsőségesebb hőmérsékleti körülmények között szükséges komolyabb temperálás. Továbbá, a gyártó azt is bejelentette, hogy mindössze 18 perc elég ahhoz, hogy 15%-ról 90%-ra töltsük fel a telepet. Fontos azonban megjegyezni, hogy nem közölték, milyen kapacitású akkumulátorról van szó, így elképzelhető, hogy ez a gyors töltési idő csupán a legkisebb Stellantis szilárdtest-akkumulátorra vonatkozik. A nagyobb kapacitású modellek esetében valószínűleg hosszabb töltési időre lesz szükség.
Az akkumulátor fejlesztésén dolgozó mérnökök a legfrissebb közleményükben kiemelték, hogy a tervezési folyamat során számos kompromisszummal kellett szembenézniük. Míg egy adott célra viszonylag egyszerű egy akkumulátor létrehozása, az elektromos autók világában a feladat sokkal összetettebb: itt a méret és a súly minimalizálása mellett az energiasűrűség és a teljesítmény optimalizálása is kulcsfontosságú tényező. E célok eléréséhez a szakemberek szoros együttműködésben dolgoztak a mesterséges intelligenciával, így sikerült kidolgozniuk egy olyan akkumulátort, amely a tervek szerint a közeljövőben debütál a piacon.
Nem túlzás azt állítani, hogy a Volkswagen egyik legizgalmasabb újdonsága az ID.Buzz, amelynek dizájnja olyan vonzó, hogy még az Egyesült Államokban is sokak figyelmét felkelti. Az InsideEVs híradása szerint, amikor az egyik munkatársuk New York forgalmas utcáin hajtott, egy rendőr is megállította, hogy alaposabban szemügyre vegye ezt az lenyűgöző minibuszt. A jövőbeli kilátások is kedvezőek, hiszen a Volkswagen és az Uber bejelentették, hogy a következő évtizedben több amerikai városban önvezető robottaxikat szeretnének üzembe helyezni, amelyek alapját az ID.Buzz fogja képezni. Így várhatóan egyre több ember tapasztalhatja meg ennek a különleges modellnek a varázsát az amerikai utakon.
A projekt keretében a Volkswagen innovatív önvezető technológiája és az Uber platformja fognak összeolvadni, amelynek bejelentése után az amerikai cég részvényei 4%-os növekedést mutattak, ahogy arról a Yahoo Finance is beszámolt. Az együttműködés első tesztfázisát Los Angelesben indítják el, és a tervek szerint már a következő hónapokban megkezdik a munkát. Az ambiciózus célkitűzésük 2026-tól az autómegosztó szolgáltatás bevezetése, amely alapjaiban változtathatja meg a városi közlekedést.
Az első időszakban lesz egy ember is az autókban, annak érdekében, hogy a tesztek alatt semmilyen probléma ne adódjon, valamint zökkenőmentes legyen a fejlesztés. Az önvezetés kapcsán viszont azt is látni kell, hogy a Volkswagen nem tapasztalat nélkül kezd bele az üzletbe. A németországi autógyártó már 2023 júniusában elkezdte az első teszteket az autonóm vezetés kapcsán az amerikai Austin városában, azt megelőzően pedig Hamburgban is indítottak egy hároméves tesztprogramot, amely 2026-ig tart. Értelemszerűen majd csak a lezárása után fognak nyilvánosan mérleget vonni, hogy milyen eredményeket sikerült elérniük.
Az érem másik oldalát vizsgálva fontos megemlíteni, hogy az Uber nem csupán egy új belépő a robottaxik világában. Az alternatív taxi szolgáltatást nyújtó cég járművei, amelyek szintén Austin városában üzemelnek, jelenleg korlátozott kapacitással működnek. Azonban az Uber ambiciózus terveket sző, és még az idén szeretnék bővíteni flottájukat.
A jelenlegi helyzetben a Tesla tűnik a legnagyobb vesztésnek. Az amerikai elektromos autógyártó idén júniusra ígérte az önvezető robottaxik bevezetését Austin utcáira. Azonban Elon Musk és a Tesla ígéretei gyakran légiesnek bizonyulnak, és az eddigi késések tükrében szinte biztosra vehető, hogy ez a határidő sem fog teljesülni. Az interneten már elérhető egy kalkulátor, amely segít kezelni Musk ígéreteit: ha az azt mondja, hogy valami két év múlva érkezik, akkor érdemes legalább hat évre számítani. Ez pedig azt is jelenti, hogy a Volkswagen könnyen megelőzheti a Teslát az önvezető taxik piacára lépésével, ami újabb komoly csapás lenne az amerikai vállalatnak. Ha a Volkswagen valóban előbb tudja piacra dobni az önvezető taxiját, az sok amerikai vásárlót vonzhat a német gyártóhoz, különösen az ID.Buzz iránti növekvő érdeklődés fényében, miközben a Tesla eladásai világszerte egyre mélyebbre süllyednek.